Mai mult de 2 milioane de britanici merg cu bicicleta în fiecare zi, și aproximativ 6,6 milioane se plimbă cel puțin o dată pe lună. Pentru cele mai multe dintre aceste persoane, infrastructura de ciclism este slabă, iar cei mulţi dintre bicilişti sunt nevoiţi să meargă printre maşini în condiţii de siguranţa mai mult sau mai puţin proprii.
O analiză creată de către Forumul Road Danger Reduction sugerează că depășirile apropiate se află în spatele a 3 din cele 5 cele mai comune tipuri de accidente care cauzează leziuni grave și decese ale bicicliștilor.
În timp depășirile apropiate sunt o problemă pentru cicliștii experimentați, aceia care abia încep să meargă cu bicicleta sau preferă să meargă într-un ritm mai potolit, sunt cele mai frecvente victime ale acestui comportament antisocial de conducere.
În acest timp, mai multe forțe de poliție încep investigații doar dacă există o rană fizică a ciclistului.
Totuşi, poliția rutieră din West Midlands a început campanie foarte binevenită şi îmbrăţişată de cei mai mulţi dintre biciclişti, numită Give Space, Be Safe.
Astfel, în septembrie anul trecut, poliția West Midlands a început să trimită ofițeri sub acoperire pe biciclete pentru a educa șoferii care au depășit cicliștii prea aproape. Şoferii au fost trași pe dreapta și ofițerii le-au explicat că ceea ce au făcut a fost greșit cu ajutorul unui covor care arată cât de multă distanță trebuie să lase atunci când depășesc. Cele mai grave cazuri au fost raportate pentru conducere neglijentă.
În centrul acestei campanii a fost dorința de a educa șoferii, mai degrabă decât amendarea lor. Codul rutier este vag cu privire la problema aceasta, articolul 163 spune conducătorilor auto să „lase motocicliștilor, cicliștilor și călăreților, cel puțin la fel de mult spațiu ca atunci când ar depăși o mașină“ și articolul 212 spune „…dați-le [bicicliștilor] o grămadă de spațiu”. Doar 2% dintre cei care participă la trafic sunt pe biciletă, astfel încât majoritatea șoferilor nu au experiența unei plimbări cu bicicleta și a ce ar putea însemna „o grămadă de spațiu“.
Campania West Midlands a funcționat în mod clar. Comportamentul de conducere s-a schimbat rapid, cu o reducere de 50% contravenţiilor legate de depăşirea bicicliştilor raportate în primele trei luni.
Nu este suficient să existe comportament de conducere mai sigur doar în anumite locuri- aceasta trebuie să fie în fiecare județ. Cu toate acestea, modelul aplicat în această regiune din Marea Britanie poate fi cu succes implementat în orice ţară, fiind o problemă cu care se confruntă bicicliştii din lumea întreagă.