“Plantele și animalele au fost întotdeauna o sursă de inspirație pentru oameni, pe baza cărora au gravat bazele culturii, susținerii și a identității. Pentru mine, formele naturale sunt o sursă continuă de farmec și de plăcere estetică profundă. La prima vedere, munca mea explorează conceptul prozaic al naturii mult mai modern: o sursă de nostalgie liniștită aflată în echilibru cu experienta mult mai viscerală a “ferocității” văzută ca fiind străină și indiferentă.”, spune Ellen Jewett.

La o inspecție mai atentă a fiecărei “creaturi” privitorul poate descoperi o friză care se încadrează frumos, unde temele alese sunt la fel de familiare precum atașamentul față de casă și la fel de abrazive ca dominația.

Aceste calități nu sunt doar prezentate în lucrarea finală însă sunt și concretizate și dezvoltate în procesul de realizare a lucrării. Fiecare sculptură este construită folosind o tehnică aditivă, stratificată din interior în exterior cu ajutorul uniunii unor componente mici multiple. Multe din aceste componente sunt reprezentări microscopice ale plantelor, animalelor și obiectelor. Unele sunt frumoase, unele sunt grotești iar unele sunt fantastice. Singularitatea fiecărei sculpturi o reprezintă însumarea structurilor sale narative mici.

“În timp sculpturile mele au evoluat cu ajutorul prezenței tot mai profunde a emoției și prin utilizarea cât mai redusă a substanțelor fizice. Elementul de greutate, care a fost întotdeauna fundamental legat de mediul sculpturii, este înlăturat iar legile gravitației sunt ușor sfidate. Citind poveștile care stau la baza sculpturilor suntem obligați să recunoaștem gravitatea emoțională camuflată, ca și cum ar fi scoasă în evidență, femininizată, fragilă și incognoscibilă.”, mai spune Ellen Jewett.

Se poate observa că deși există o impresie de complexitate în design, execuția lucrării este de o mare simplitate. Fiecare detaliu, ajungând până la filigranul, este modelat doar cu mâna. Cadrul fiecarei precizii cu care se modelează piesa este echilibrată de haos.

“Chiar și poveștile în sine ascund un grad de anarhie, deoarece sunt rareori structurate în mod formal. Mai degrabă, caut să ating niște stări de cugetare în timp ce lucrez să creez o progresie fluidă a imagisticii inconștiente. Această imagistică, așa cum se manifestă în forme și ființe efemere micuțe, formează relațiile și dialogurile organice.”, adaugă Ellen Jewett într-un articol.

În spiritul suprarealismului, această abordare psihologică a expresiei artistice creează o rețea bogată de arhetipuri personale și motive care par să ocupe propriul lor spațiu nelumesc.

“În timp ce să îmi eliberez mintea, depun întotdeauna eforturi de a-mi rafina mediul de lucru. Nu folosesc materiale (lut, vopsele, glazuri, finisaje) care au proprietăți toxice. Acest lucru, în mod inevitabil, exclude o mare parte din materialele disponibile pe piață, și astfel recurg la o combinație unică (autentică) de materiale și invenție.” spune Ellen Jewett.
Ellen Jewett s-a născut în Markham Ontario și a crescut printre tritoni și melci. În 2007, ea a primit o diplomă cu onoruri în Antropologie și Arte Plastice la Universitatea McMaster. La vârsta când și-a prezentat teza, interesele sale academice și artistice au ajuns să se intercaleze.
Astăzi, lucrările lui Ellen au ajuns la o prezență vibrantă pe internet și sunt prezentate în colecții publice și private în întreaga lume. Ea își extinde cu entuziasm practica ei de studio, experimentând și folosindu-și timpul personal pentru a crea artă.
Leave a comment