Într-o lume ideală, ar exista fântâni cu apă curată la fiecare colț de stradă, unde oamenii și-ar putea reumple sticlele de apă după cum este necesar. Aceasta ar elimina necesitatea sticlelor de plastic de unică folosință, dar, din păcate, o astfel de infrastructură nu se dezvoltă cât de repede ar trebui. Orașele sunt reticente în a instala fântâni deoarece sunt costisitoare și necesită curățenie și întreținere constante pentru a atrage publicul larg.
Un grup de activişti din Bristol, Anglia, condus de Natalie Fee, a venit cu o alternativă inteligentă. Campania lor de reîncărcare conectează oamenii care merg pe străzi, cu cafenelele, magazinele și hotelurile locale, care doresc să le reumple gratuit sticlele, folosind apă de la robinet. Întreprinderile care se înscriu pentru a participa, pun un autocolant albastru Refill pe ușa lor și apar înscrise într-o aplicație mobilă.
Ideea este extrem de simplă, dar a avut un succes surprinzător. La două luni de la lansarea sa în 2015, mai mult de 200 de întreprinderi din Bristol au semnat pentru campania Refill și, doi ani mai târziu, continuă să se răspândească în orașe din Anglia și Germania.
De ce a avut Refill un succes atât de mare?
În primul rând, legitimează apa de la robinet ca o sursă decentă de apă potabilă. (Îmi dau seama cât de trist este să scriu asta, dar este adevărat.) Unii oameni se simt foarte inconfortabil să ceară apă de la robinet, simțindu-se că ar trebui să cumpere ceva pentru a justifica cererea. Un articol intitulat “Cum să trăiești fără sticle de plastic” a citat câteva statistici deprimante din Marea Britanie:
“Într-un studiu recent, 71% dintre consumatori au recunoscut că se simt inconfortabil atunci când solicită apă de la robinet dintr-un magazin, dacă nu cumpără nimic. Și 30 la sută dintre oameni au spus că se vor simți în continuare stânjenitor, cerând o reumplere gratuită, chiar dacă ar fi cumpărat alte alimente sau băuturi.
Oamenii se îndoiesc, de asemenea, de calitatea apei de la robinet, probabil pentru că au căzut victimă mesajului industriei apei îmbuteliate, potrivit căruia apa din sticlele de plastic este într-un fel mai bună decât cea provenită de la surse de alimentare. (Acest lucru nu este adevărat, apa de la robinet este mai bine reglementată decât cea îmbuteliată.)
În al doilea rând, campania Refill a creat instantaneu surse de apă potabilă curată peste tot. Participanții adaugă aplicația Refill în telefon și pot vedea cea mai apropiată locație unde pot reumple sticlele de apă.
în acelaşi timp, aplicația oferă utilizatorilor puncte de recompensă atunci când aceştia merg să umple sticla, iar punctele pot fi folosite pentru a câștiga o sticlă de apă din oțel inoxidabil. Ambiția pe termen lung este că utilizatorii vor putea transforma punctele în vouchere pentru haine și echipamente produse într-un mod ecologic – și chiar să fie informați cu privire la comercianții care evită deșeurile de plastic.
În al treilea rând, este o situație reciproc avantajoasă. Aducerea oamenilor într-un magazin de apă se traduce probabil în vânzări mai mari pentru comercianții de stradă și construiește solidaritate între indivizi asemănători care consideră că evitarea plasticului și protecția mediului ar trebui să fie o prioritate.
Efectul cumulativ al acestui efort comunitar este impresionant.
“Campania britanică calculează că, dacă fiecare stație de reîncărcare din Bristol a efectuat doar o reumplere zilnică, 73 000 de sticle de plastic mai puține ar fi aruncate în fiecare an numai în Bristol. Dacă fiecare bristolian reumple o dată pe săptămână, în loc să cumpere o sticlă de plastic de unică folosință, orașul ar reduce consumul de sticlă de plastic cu 22,3 milioane pe an “, scrie The Guardian.
Campania Refill oferă un model pentru combaterea eficientă a poluării sticlelor din plastic și sperăm că va continua să se răspândească pe tot globul în toate locurile în care apa de la robinet este sigură pentru băut.
Leave a comment